D U B E N / A P R I L 2006
Zjistil jsem, že jsem poslední dobou zanedbal focení odpoledních linek Cirrus Airlines a ČSA,
takže jsem se rozhodl s tím něco dělat. Proto jsem odpoledne vyrazil na perfektní místo u Herbstu s cílem
vyfotografovat ATR 42 a Dornier 328. Hned po příchodu se dávám do focení BAe 146-300 spol. TNT. Dnes mělo opět španělskou imatrikulaci - EC-HJH.
Nejdříve přilétá L200 OK-OFB (Bemoair). Po chvíli začíná na práh dráhy 10 pojíždět
Dornier, reg. D-COSA (to sem létá skoro pořád). Ještě než odstartuje dosedá rakouská Cessna 525 OE-FET. Po chvíli z dráhy 28 vzlétá ATR 42, dnes reg.
OK-JFL. A taky jedna fotka nového terminálu.
Takže vznikly další stránky, adresa je
www.os-planes.info.
Poslední dobou se ty brněnské spotterské stránky nějak rychle množí, jsem zvědavej na jakém čísle se to zastaví:-).
Konečně se mi podařilo vyfotit pořádně Airbus 321. Letadlo dnes dopoledne přiletělo asi s
padesátiminutovým zpožděním na dráhu 28. Reg.: OK-CEC. Dobré místo pro fotografování v kombinaci s tím správným světlem
dalo vzniknout kvalitním fotkám. Čekání na stroj přiletivší z Sharm El Seikhu jsem si krátil
focením nebeské klenby, konkrétně jejích míst poznamenaných leteckým provozem.
První obrázek ukazuje Boeing 777? společnosti KLM. Čas:10:37.
Na druhé fotce je Boeing 747 spol. Pakistan International Airways, čas:10:47.
Dnes se to myslím obejde bez nějakých komentářů. Prostě a jednoduše jsem u plotu stál 2 minuty,během nichž přiletěl
Boeing 737-800, reg. EI-DHW, společnosti Ryanair z Londýna. Dodávám, že přistál na dráhu 10 a vyklízel
tradičně přes spojku E.
Tak jsem se vypravil na avizovaný odlet Jaku-42 společnosti Saravia. Přicházím k prahu dráhy 28. V používání
je sice dráha 10, ale to mi nevadí, mým záměrem je vyfotit letadlo zhruba v té chvíli, kdy zasouvá podvozek. Přesně ve 14:00 ale na dráhu 10 dosedá jakýsi velký stroj. Několik vteřin přemýšlím, co to může být,
ale za chvíli je všechno jasné. Provedením touch-and-go zde svoje tréninkové zahajuje Airbus 320 Českých aerolinií
OK-LEE. Ten tu trénoval i minulou sobotu v tomto čase. Asi za půl hodiny začíná pojíždět Jakovlev Jak-42 RA-42378.
A už přichází moje chvíle, dostává se do pro mě výhodného prostoru a mačkám spoušť. Při vzletu mě hodně zaujalo, pod jak nízkým úhlem
letadlo stoupá (ve srovnání s Airbusem nebo Boeingem je to opravdu znát).
Tato návštěva letiště byla vítaným zpestřením provozu. Strojů ruské výroby zde není přece jen k vidění
tolik. Třeba se ale dočkáme zavedení nějaké charterové či pravidelné linky mezi Brnem a Moskvou, nedávno se o tom v médiích
dost vážně mluvilo a nějaký ten Tupolev, Jak nebo Iljušin se stane v Tuřanech častějším návštěvníkem.
Včera, jak je jistě všem známo, zde přistál Jak-42 společnosti Saratov Airlines. No a protože
tenhle kousek je tady k vidění tuším poprvé(pochybuju o tom, že tady ta společnost sem někdy předtím zavítala),
tak bych se musel stydět, kdybych ho nešel vyfotit. Jen pro pořádek dodám, že reg. je RA-42378 a Jakolev k nám
přiletěl z Moskvy-Domoděvova. Stroj je upraven pro 100 cestujících, 84 míst je v ekonomické
třídě a 16 v Business Class.
Podle letového řádu má odletět v sobotu v 14:00, takže se budu snažit tento
odlet zachytit. Taky zde samozřejmě byl stroj BAe 146 TNT Airways, reg. OO-TAH. Tahle registračka se mi hodí do
sbírky, ještě ji nemám.
Dnes se nebudu moc rozepisovat, poněvadž nemám vůbec čas. Ve zkratce: Boeing 737-800 spol. Ryanair, reg. EI-DHP
jsem stihl při příletu i odletu. Dále BAe 146 TNT Airways, reg. OO-TAU. Chtěl jsem vyfotit i
A321 ČSA co tady odpoledne pobýval ale zase to nevyšlo. Já nevím co vždycky při focení tohoto letadla
dělám. Kloudná fotka z toho nikdy není. U tohohle typu se mi to stalo celkem už čtyřikrát:-((.
Je to fakt divný, vždycky ani jedna fotka A321 není použitelná. No asi ještě nemám dost natrénováno. Docela ucházející fotky Airbusu 321 se mi podařilo vyfotit jednou,
ale zdálky a za deště. Ještě, že sem s tímhle tím lítají docela často.
I když má Boeing spol. Travel Service na letu z Hurghady obvykle několik hodin zpoždění, tak dneska přiletěl s patnáctiminutovým předstihem.
S tím jsem moc nepočítal a proto je ta první fotka focená z dálky od severu taková divná kvůli tetelení vzduchu.
B737-800 měl reg. OK-TVQ.
Hned po příletu jsem se přemístil k bráně u prahu dráhy 28 v domnění, že když letadlo sedlo
na dráhu 28, tak z ní bude taky startovat. Ovšem chyba lávky. Stroj startoval z RWY 10,
ale nemusím litovat, protože obrázek ze vzletu se docela povedl. Celou dobu, co jsem čekal u brány se splečně se mnou
nudil taky můj pes, který při příležitosti návštěvy letiště vykonával vycházku.
Večer se možná přemůžu a půjdu vyfotit Karthago Airlines a Ryanair.
Odpoledne mě ještě jednou k letišti vylákal hlavně přílet Karthago Airlines, kterýžto
měl podle letového řádu přiletět v 17:45. Prvně jsem měl v úmyslu jít k bráně u prahu dráhy 28
stejně jako dopoledne. Nakonec jsem tento šílený nápad zavrhl, jednak proto, že už toho chození mám dnes dost
a také jelikož kdyby Karthago přistálo na RWY 10, tak bych z toho nic neměl. Proto jsem jako
náhradní cíl určil místo na severní straně, které je univerzální pro pohyby po 10ce i 28ce.
A udělal jsem dobře. Nezajímavý Ryanair (reg. EI-DAR) sice startoval z dráhy 28, ale za dvacet minut se
přiřítil očekávaný stroj na desítku. Jak se ke mně blížil, bylo vidět více oranžové barvy než by
mělo. Ano, byl to Boeing 737-500 spol. Smart Wings, reg. OK-SWU.
Podle mého názoru zaskakoval právě za stroj Karthago Airlines, ale možná se pletu. Takže taky něco
dost zajímavého, i když s tímhle jsem teda rozhodně nepočítal.
Předem bych chtěl dnes poděkovat Ondrovi Moravanskému i Markovi za link na jejich stránkách, jelikož
to pro moje stránky bude mít(aspoň doufám) blahodárný vliv co se týče návštěvnosti a konečně už nebudu jediný v této galaxii,
který bude vědět o existenci tohoto webu:-).
Dnes jsem se vydal fotit Ryanair (možná jsem v hloubi duše dost naivně doufal, že přiletí ten modrý). Přiletěl jako obvykle načas
a měl aspoň pro mě dost zvláštní reg. EI-DCY.
Při startu prováděl už skoro tradičně backtrack dráhy 28. Taky sem dávám fotku té slavné předváděčky aut,
ta se tady nachází už asi tři týdny nebo měsíc a pomalu se tak stává nedílnou součástí letiště jako třeba nový terminál:-).
Přestože to dnes na nějaké focení kvůli počasí nevypadalo, nakonec jsem se vydal
vyfotit pravidelný charter ČSA Hurghada-Brno-Ostrava provozovaný s Airbusem 321.
Udělal jsem dobře, že jsem nešel fotit přílet, protože letadlo přiletělo asi s hodinovým zpožděním a v tom
počasí by asi nešlo tam čekat.
Ale jelikož jsem ten přílet pozoroval z okna, byl jsem si potom časem odletu takřka jist.
Kvalita fotek není nic moc a odpovídá počasí, můj záměr se ale vyplnil - vyfotit něco, co ještě nemám. I když tenhle
charter není nic kuriózního, myslím si že je to lepší než fotit do nekonečna Ryanair (i když tím
modrým pátečním
Cable and Wirelessbych určitě nepohrdnul:-)).
Původním dnešním záměrem bylo vyfotit přílet Ryanairu. Ten sice přistával na dráhu 28,
což by mi vyhovovalo, ale při příletu jsem byl poměrně daleko a tetelící vzduch
vykonal své, myslím, že netřeba více popisovat. Takže jsem udělal takové půlkolo kolem letiště
ze severu k bráně u prahu RWY 28 na jihovýchodě. Tímto jsem velmi uspokojil dobrmana, který si užíval
neplánovaně prodlouženou vycházku a zabil jsem tím zárověň půlhodinu mezi příletem a
odletem. Za chvíli po příchodu k bráně už začal pojíždět Boeing 737-800 Ryanairu (reg.
EI-DLB) na start.
Prováděl baktrack dráhy 28 (přes taxiway Alpha už asi čtrnáct dnů žádné letadlo neprojelo - předváděčka aut urputně brání dobytou pozici zde, vypadá to, že z
toho vznikná renomovaný autosalón s možností vyjímečných testovacích jízd po dráze:-)). Boeing se pak samozřejmě
na místě otočil a odstartoval, jako kdyby to byla přehlídka jenom pro mě. K tomu krásné slunečné počasí, no prostě paráda. Takže kdybych to měl dnes zhodnotit, tak se návštěva letiště
nečekaně zdařila, navíc z mých fotek konečně zmizel ten plot:-).
Dnes jsem se vypravil vyfotit odpolední linku Cirrus Airlines do Mnichova s Dornierem
328. Opět reg. D-COSA, tento stroj je zde skoro pořád, aspoň se mi to tak jeví. Dornier vyjel
na dráhu ze spojky Delta, provedl backtrack RWY 28, otočil se, plyn přidal a odletěl.
Samozřejmě jsem čekal i na ATR Českých aerolinií. Mezitím však zasvítilo slunce a vzduch
se začal tetelit, což zhoršilo podmínky pro focení. ATRo navíc startovalo přímo od spojky
Delta, backtrack neprovádělo, takže výsledkem jsou nepoužitelné fotky
Za dnešního hrozného a nefotogenického počasí jsem se vydal fotit BAe 146-300 společnosti
TNT Airways. Už jsem skoro doufal, že už definitivně přišlo teplé jarní počasí.
Ovšem dnešek znamenal procitnutí do reality, není se ale čemu divit, je přece začátek
dubna.
Fotil jsem od přistávacich světel RWY 10. Kvalita obrázků je přímo úměrná
povětrnostním podmínkám, asi z toho příliš velký estetický zážitek mít nebudete.
Původně jsem sem ty obrázky nechtěl ani dávat, ale když už jsem se tam vláčel...
Na novém terminálu se pilně pracuje, jak můžete posoudit z obrázku.
Dnes to byla rychlá návštěva s jediným cílem: vyfotit obligátní odpolední přílet Boeingu
737-800 společnosti Ryanair s winglety. Prišel jsem k plotu několik minut před půl
pátou a asi po dvacíti minutách čekání přistál Ryan, reg. EI-DCW, z Londýna tak jak jsem očekával na RWY 28.
Zatímco během letní turistické sezóny můžeme říct, že sobota je den s vysokou frekvencí provozu,
mimo sezónu se to určitě říct nedá. Dnes jsem vyfotil ATR 42 OK-KFM při odletu do Prahy.
V použíávní byla dráha 28(jak neobvyklé). Ovšem milovníci automobilů se ani dnes neodhodlali
opustit TWY Alpha a proto ÁTRo na dráhu vjelo na dráhu přes spojku Delta a provádělo
backtrack RWY 28. Na letišti se nacházel mimo Dornieru 328 D-COSA spol. Cirrus také Saab 340
reg. LY-ESK společnosti Amber Air. Co tu pohledával bohužel nevím.
Jo a mimochodem dnes podle letového řádu letiště poprvé v tomto roce přiletí Boeing 737-300 společnosti
Karthago Airlines, konkrétně ve 22:20 z Ostravy. Ve 23:10 má odletět na ostrov Djerba.
Dnes jsem byl u letiště jenom chvíli, ale navzdory předpovědi
počasí (podle které bych dnes ani svého hyperaktivního psa nevyhnal) se udělalo vcelku pěkně.
Své tréninkové lety zde prováděl Dash DHC-8-300Q společnosti Austrian Arrows, registrace
OE-LTI. Na taxiway A probíhalo jakési předvádění aut či co. Jelikož byla v provozu dráha 28,
Austrian prováděl vždy po crew change backtrack RWY 28. Zato Dornier 328 D-COSA Cirrus Airlines šel na vzlet
přímo od spojky D.