S R P E N / A U G U S T 2006
V těchto dnech se odehrávala u našeho letiště "24hodinovka". Proto jsem byl krátce před desátou hodinou dopolední u rwy 28, kde fotím odlet Nouvelairu TS-IND. Poté za deště přilétá Karthago Airlines TS-IED. Po jeho odletu dosedá také A321 ČSA OK-CED. Odpoledne nás tréninkovými lety překvapila společnost Austrian Arrows se strojem Dash 8-300 OE-LTH. Z dálky jsem chytil odlet Dornieru 328 D-CIRA. Poté jsem se vydal fotit stroje k dráze jedna nula. Zde musím poděkovat společnosti Herbst Aero, která nám poskytla opravdu dokonalé zázemí. Z Londýna přiletěl pravidelný Ryanair EI-DCT, z Tuniska charterový Airbus 320 TS-INI. Nemálo strojů také přelétávalo nad naší hlavou.
Ráno jsem se vydal provést místní šetření, jak ti vytrvalejší z nás přežili noc. Cestou jsem vyfotil přílet exmalajce OK-TVD se speciálními kodenzačními efekty:-).
In these days, "LKTB 24" (for an explanation: 24 hours of continous spotting:-))took place here. So on Thursday 29st I was situated near treshold of runway 28, where I took Nouvelair Airbus 320 TS-IND departure for Tunisia. Karthago Airlines Boeing 737 arrived in the rain shower, after some time I have an opportunity to try spotting in worse weather conditions. After her departure, CSA A321 OK-CED performed touchdown runway 28. It´s no wonder all aircraft movements took place on this RWY, since today it blew from the west quite strong and in addition a little bit cool. In the afternoon, AUA surprised us with training flights with their Dash 8-300 OE-LTH. Then I fit out to catch some pics near treshold rwy 10. There I must say thanks to Herbst Aero company, which provided us really faultless upcountry. From London arrived RYR B737, from Tunisia Nouvelair again. Not a few planes were flying over our heads.
In the morning, I set off to the airport to make an local investigation, how the steadfaster spotters than me lived after the night:-). On the way, I took exmalaysian Travel Service OK-TVD drawing beautiful lines in the air.
Dnes naše letiště po nějaké době opět navštívil jeden zajímavý kousek společnosti Ryanair, a sice Boeing ve zbarvení Dreamliner, reg. EI-DCL. Za přísného dohledu pejska odletěl po naložení cestujících směr Londýn. Chvíli potom dosedl Boeing 737-400 ČSA OK-YGA, což jest velmi neobvyklý stroj na tuřanském letišti:-).
After some times, our airport was visited by one of Ryanair´s interesting machines again, exactly by Boeing 737-800 in nice Dreamliner colors (reg. EI-DCL). After getting all passengers aboard, they departed for London-Stansted. A little while afterwards, CSA Boeing 734 performed touchdown on rwy 28. Registration was OK-YGA again. It seems to me CSA appropriated this plane only for flights from/to BRQ.
Krátce před jedenáctou hodinou jsem pohledem z okna zjistil, že na našem letišti probíhají opět tréninkové lety rakouského Fokkeru 100. Neměl jsem zrovna moc času na nějaké výpravy k letišti, nakonec jsem se ale přece jen vydal k prahu dráhy 28. Stihl jsem vyfotit poslední tři letmé přistání Fokkeru OE-LVB (tento kousek je pojmenovaný po litevském hlavním městě Vilnius). Potom Rakušáci odlétli se svým strojem zpět do Vídně na Sacher dort:-). Mezitím ještě odstartoval Boeing 737-800 Travel Service OK-TVB. Po bleskové návštěvě - dvaceti minutách fotografování - odjíždím zpět domů.
Shortly before 11 o´clock, I glanced at airport runway from window of our house and recognized Austrian Arrows Fokker 100 performing training flights. I didn´t have time to spare, but I fit out to the gate near treshold rwy 28 at last. I managed to take pictures of last three touch ang go landings of Fokker 100 OE-LVB (named after Lithuanian capital Vilnius). Afterwards they flew away back to Vienna (probably for Sacher cake:-)). Meanwhile TVS Boeing 737-800 departed to Mediterranean. After this short visit - twenty minutes of spotting - I went back home.
Tak jsem zjistil, že jsem trochu zanedbal focení Boeingu 737-200 společnosti Air Slovakia, přece jen je to určitá zajímavost. Dnes jsem se to proto vydal napravit. Po odletu OM-RANa se poněkud zatáhlo, ovšem nebyla to taková ta jednolitá oblaka olověné barvy, nad mojí hlavou přecházely různě potrhané mraky různých odstínů šedi, tudíž byly i vcelku fotogenické. Za tohoto počasí přistál Ryan EI-CSO a Nouvelair TS-INF.
I had realised that I had neglected to take photos of Air Slovakia Boeing 737-200. Nevertheless that´s a little bit more interesting bird than the others, in addition emitting awesome noise. So today, I decided to set it right. After departure of this 732 (reg. OM-RAN), the sky was clouded over. However the clouds weren´t typically compact and leady-colored, but there were a lot of colt´s tails in different shades of grey. So that it made whole scene quite photogenic. During this weather, Ryanair Boeing 738 and Nouvelair Airbus 320 landed on rwy 28 and vacated via Alpha.
Tak dneska to bylo fakt pestrý. Kromě pravidelných letů a charterů, se zde objevilo dost velké množství strojů, u kterých by člověka vůbec nenapadlo, že by se tu mohly objevit. Docela hezkou přehlídku zajistila rumunská armáda se stíhačkou IAR-99 SOIM a Andulou An-26, reg. 810. Pak taky Ryanair byl trochu netradiční, s nápisem "City of Nyköping" EI-DAF. Tento kousek obsluhoval tuším i inaugurační let STN-BRQ. V souvislosti s pořádáním závodů MotoGP se zde (stejně jako minulý rok) objevil Do328Jet Air Itali I-ACLG. A nakonec všeho opět Iljušin Il-76TD Air Kazakstan RA-76374 opět s volacím znakem BEC026. Kam letěl opravdu nevím, protože se mi ve chvíli odletu vybily baterie ve scanneru. To by zase tolik nevadilo, jen ten miniaturní mrak mohl zakrýt slunce o minutu později.-).
Today, traffic was simply fantastic. Except regular and charter planes, there were a lot of unusual aircrafts, which aren´t seen here every day. Romanian air force provided nice display of IAR-99 Soim air figter (reg. 722) and Antonov An-26 (reg. 810). Ryanair Boeing EI-DAF was also a little bit particular, bearing notice "City of Nyköping". I think this plane served inaugural BRQ-STN flight. In connection with race of serial MotoGP in Brno, Air Itali Do328Jet I-ACLG appeared. And finally Ilyushin IL-76 TD Air Kazakstan with callsign BEC 026 took off.
Dnes ráno jsem si vyhradil čas na vyfocení příletu Boeingu 737 společnosti Bulgaria Air. Poučen z minula jsem vyrazil s dostatečným předstihem. Udělal jsem dobře, protože letadlo opět přistálo o notnou chvíli dříve. A Bulhaři se tentokrát předvedli se svým novým přírustkem ve flotile, Boeingem 737-300 LZ-BOU, který byl předtím provozován dánskou společností Maersk Air.
This morning, I retained my time for taking pictures of arriving Bulgaria Air Boeing 737-300. Disabused from the last morning trip, I fit out to the airport half an hour before planned landing. And this time Bulgarians showed me their very last arrival to their fleet, Boeing bearing registration LZ-BOU, previously operated by Danish air company Maersk Air.
Když včera IL-76 TD společnosti Air Kazakhstan/Berkut Avia přilétl, musel také někdy logicky odletět. A skutečně, krátce po čtrnácté hodině začal stroj s volacím znakem BEC 026 startovat motory a pojíždět. Odlétal do destinace Ural´sk v Kazachstánu (UARR). Užili jsme si fantastického řevu motorů Solověv D-30KP. V průběhu čekání jsme pozorovali a fotili Boeingy 737 společností SkyEurope, Travel Service a ČSA, dále ATR 42 ČSA na pravidelné lince z Prahy, L410 Vzdušných sil AČR a další Turbolet ÚCL. Nad námi přelétal například Lockheed L-130 Hercules. Abych nezapomněl, byli jsme poctěni návštěvou dvou nizozemských spotterů. Tak doufám, že provoz a podmínky pro focení na našem letišti na zahraniční kolegy působily pozitivním dojmem (i když letišti Amsterodam Schiphol se asi těžko někdy vyrovnáme).
Next Thursday and next Ilyushin Il-76TD! This time it was Air Kazakhstan/Berkut Avia plane, reg. UN-76374. During waiting for departure of this cargo aircraft (by the way in my opinion the nicest aircraft), we had opportunity to see three Boeings 737 (of Travel Service, CSA and Sky Europe), two L410s, the first one owned by Czech Aviation Authority(OK-WYI) and the second one by Czech air force(reg. 2601). Really, shortly after 2 o´clock, IL76 with callsign BEC 026 started up and lined the runway 10 up. We enjoyed earsplitting noise of Soloviev D-30KP engines. Ilyushin departed to destination Ural´sk in Kazkhstan (UARR). Our spotting place near Herbst Aero was visited by two Dutch spotters. I hope conditions for taking photos and traffic here made an good impression to our foreign colleagues.
Dnes jsem se vydal pořizovat obrázky zejména díky potřebě vyvenčit všetečného pejska. Na přílet Ryana jsem naplánoval počkat v ose dráhy 28, jelikož jsem chtěl pořídit trochu netradiční záběry. Registrace EI-DHI. Na odlet jsem se přemístil o kus dál k prahu rwy dva osm. Cestou zpět jsem cvaknul B737 ČSA. Jestli hádáte registraci OK-YGA, tak hádáte správně. Kolem desáté hodiny večerní přistál Iljušin IL-76 společnosti Air Kazakhstan/Berkut Avia UN-76374.
Today, I fit out to the airport mainly due to need of walk my inquisitive dog. I planned to wait for Ryan in axis of rwy 28, since my purpose was to make a couple of extraordinary shots. Registration was EI-DHI. For departure to London, I removed nera treshold rwy 28. In my way back, I took CSA Boeing 737-4Q0 OK-YGA. About 10 P.M., Air Kazakhstan/Berkut Avia Ilyushin IL-76 touched down on rwy 28.
Představa krátké hodinové výpravy, během které vyfotím 4 stroje - Boeing 737 ČSA, 2 Airbusy 320 Nouvelairu a Boeing 737-800 Ryanairu mne motivovala k výletu k prahu dráhy 28. 737dma ČSA byla opět OK-YGA, Ryanair EI-DAG a tuniské Airbusy TS-INA a TS-IND.
Idea of short one-hour long being at the airport during which I could see and photo four planes - CSA and Ryanair 737s and two Nouvelair A320s gave me valid reason for trip near treshold RWY 28. Registration of CSA B737 was OK-YGA again, by contrast of this, Ryanair´s EI-DAG I haven´t taken before. Tunisian Airbuses beared registrations TS-INA and TS-IND.
Dnes jsme očekávali přílet Iljušinu 76 společnosti Uzbekistan Airlines (díky Markovi za informaci). Stroj skutečně dorazil, ovšem předtím musel přeletět nad jihovýchodem naší republiky. To si nenechal ujít předsunutý agent Ondra S., ketrý se nacházel v Kněžpoli poblíž Uherského Hradiště. Plně vyzbrojen si počíhal na zajímavý stroj a vyfotil letadlo přelétavájící asi ve výšce 5000 stop nad jeho rodnou hroudou. Díky za foto! No a pak Iljušin (reg. UK-76805) dorazil k nám, hezky se předvedl a po backtracku vyklízel po spojce Bravo a zastavil vedle BAe 146 spol. TNT. Nakonec po této podívané se proti šedé obloze ukázal Boeing spol. Travel Service OK-TVB.
Today, we expected arrival of Uzbekistan Airways IL-76TD. Aircraft really arrived, even without delay so typical for cargo flights. Before the Ilyushin landed on RWY 28 of our airport, it had to fly over the southeast part of our country. This occasion wasn´t let off by special agent Ondra S., who waited plane out and took picture of freighter flying 5000 feet over his native heath. He was situated 60 kilometres far from the airport in Knezpole near Uherske Hradiste. Thank´s for the photo! After this show, we saw Travel Service B738.
Trochu níže jsem psal o tom, že letadlo typu Fokker je u nás v Tuřanech vítaným zpestřením provozu. Radost mi tedy udělali Rakušáci, kteří přiletěli trénovat se svým Fokkerem 100 OE-LVC pojmenovaným podle albánského hlavního města - Tirana. Mezitím ještě slovenské letadlo SkyEurope, které nás lákalo reklamou na trupu také do Rakouska, a sice do Innsbrucku.
Thereinafter, I have written that Fokker jets are greatful variegation of traffic. So Austrians understandably pleased me when performed training flights with Fokker 100 OE-LVC here. This plane is named after Albanian capital Tirana. Meanwhile Slovak Boeing 737-500 OM-SEE arrived, which allured us to Austrian Innsbruck by an advertisment on the left side of fuselage.