P R O S I N E C / D E C E M B E R 2009
Setkání dvou Boeingů 737-800 společnosti Atlant-Soyuz. Stroj v popředí byl nasazen na pravidelné lince z Moskvy zatímco v pozadí odpočívala mašina registrace VQ-BCH po dodávácím letu z Châteauroux. Stroj dříve létal s imatrikulací EI-CSZ u Ryanairu a nosil nápis "Arrivederci Alitalia". Několikrát byl k vidění v Brně, viz archivní foto níže.
In these photos you can see a meeting of two Atlant-Soyuz planes here in Brno. The plane in the foreground was operating scheduled flight from/to Moscow whereas the aircraft in the background (VQ-BCH) was patiently waiting for moving to its Moscow base having arrived few days ago on a delivery flight from Châteauroux, France. The plane was previously operated by Ryanair as EI-CSZ bearing its famous "Arrivederci Alitalia" inscription. We have seen this bird several times before as you can see in my file photo.
Brzy ráno přilétl za krásného světla Ijlušin 76 běloruské firmy TransAvia Export Airlines. Po naložení a nutném doplnění paliva pro žíznivé motory Solověv se ihned vydal na dalekou cestu.
Early in the glaringly sunny morning, a Belorussian Ilyushin IL-76 arrived. The plane set out for its long trip immediately after the cargo loading and jet fuel uplift for its thirsty Soloviev engines had been completed.
Dnes jsme zažili první návštěvu amerického nákladního letadla Lockheed C-5A Galaxy v Brně. Zážitek to byl netradiční. Posádka totiž několik minut před přistáním oznámila, že vyžadují stání na dráze, což znamená uzavření letiště pro přílety a zkrácení rwy pro vzlety. Když se řídící přesvědčili, že piloti si opravdu nedělají legraci, vyřešili situaci průletem C-5 nad dráhou, aby umožnili odlet Saabu ČSA a přílet a následný odlet B737 Ryanairu. Po konzultaci možnosti diverze se svým OPS piloti shledali, že na okolních letištích by se asi také nevšednímu požadavku pořádně divili a rozhodli se vyčkávat nad Brnem. Zhruba hodinu po prvním pokusu přistáli a zaparkovali na prahu dráhy 10.
After many and many An-124 visits, we had finally an opportunity to see its American counterpart, C-5 Galaxy. It was really a stunning experience as the crew advised just few minutes before their landing they're unable to vacate the runway under any cirumstances, which would have caused airport closure for all incoming traffic and TORA/TODA restrictions for departures. Once the ATC made sure the pilots were not just kidding, he asked them to perform a go-around allowing Czech Airlines and Ryanair plane to land and depart on-time. After discussing the possibility of diversion, the Galaxy crew gathered it wouldn' t be a solution since their request would be probably the same surprise for every airport and had decided to hold over Brno. About one hour after the first attempt, they finally landed and parked on threshold of rwy 10 where handling operations took place.