Č E R V E N / J U N E 2006
Dnes ráno mne překvapil hluk turbovrtulových motorů. Kolem půl osmé je na ranní linky do Prahy a Mnichova už trochu pozdě, proto se bleskově podívám z okna a okamžitě zaznamenávám Lockheed L188 Electra provdějící průlet nad drahou, zřejmě z důvodu neúspěšného přiblížení. Na letiště jsem se dostal po vydatném dešti zhruba v jednu hodinu po poledni. Za pár minut získává povolení k pojíždění Airbus 321 ČSA OK-CEC. Chvíli po něm dostává totéž povolení Boeing Karthago Airlines, který začíná pojíždět dříve a OK-CEC si to pochopitelně nenechá líbit a začíná strhující závod:-). Přes počáteční ztrátu nakonec díky skvělé taktice domácí vítězí na plné čáře:-). Piloti se strojem vyjeli na dráhu přes Bravo a backtrackem RWY 28 se dostali na práh. Pak tu máme ještě pár obrázků odpoledního Átra a trénujícího Zlínu 142 OK-ONP a nakonec amerického bizjetu Gulfstream G-IV reg. N955E mířícího do Stuttgartu. Abych nezapomněl: po druhé hodině nám dosedla také stará známá OK-YGA.
In the morning, I was surprised by noise casused by some turbo-prop aircraft. About half past seven, it was too late for departure of aircrafts to Munich and Prague, so I looked out of window in the flash and immediately recognized L188 Electra performing a flyby over the runway probably due to aborted approach. After fruitful rain, roughly at 1:00 p.m, I set off to the treshold RWY 10. After few minutes, CSA Airbus 321 was approved to line up rwy 10 and after a moment Karthago Airlines Boeing 737 was approved too. Neverthless Boeing started lining up as first and pilots of OK-CEC weren´t to be maddled with it:-). We became a witness of rawishing race between them. In spite of initial waste, Airbus sweeped the polls particulary because of excellent tactic. It lined the runway 10 up via Bravo and performed backtrack to treshold. I add photos of CSA ATR 42 OK-KFO, training Zlin 142 and finally this one of American bizjet Gulfstream G-IV reg. N955E headed to Stuttgart.
Dnes jsme měli na letišti opravdu pěkný provoz, já jsem však byl pracovně dosti vytížen, a proto jsem si mohl dovolit jít fotit až večer. Chytil jsem tak BAe 146-300 Hemus Airu LZ-HBD. Stroj jsem zachytil netradičně od severu, protože mým záměrem bylo mít letadlo pěkně nasvícené. Přidávám jeden zajímavý přelet - Iljušin Il-76 společnosti Silk Way Cargo.
Today, traffic density on Turany airport was really high. However I had quite a lot of work, therefore I could afford fit out to the airport not until evening. I took Hemus Air BAe 146-300 LZ-HBD departing for Bourgas. Unconventionally, I was situated northward of the runway, since my purpose was to have the photo of nice-lightened aircraft taking off during the sunset. I add one photo of one a little bit interesting flightover - Silk Way Cargo Ilyushin Il-76
Dnes měl přiletět nade vše zajímavý Boeing 737-200 společnosti Air Slovakia. Musím říct, že jsme byli všichni plní očekávání, protože v minulých týdnech byly lety Air Slovakia několikrát zrušeny. Tentokrát nám však lidé ze slovenské společnosti konečně OM-RANa poslali a uděli tím přítomnému spotterstvu radost. Při přistání 737dma krásně projela až na konec dráhy a vyklízela po Alfě. Na západní stojánce opět poslával Lockheed L188 Electra G-LOFC. Pochpitelně dorazila také letadla na odpoledních linkách z Prahy a Mnichova. Pěkně se nám také předvedl vrtulník českých vzdušných sil PLZ W3 Sokol. Večer sem ještě zavítalo bulharské BAe 146-300 zajímavé tím, že nese ještě částečné zbarvení předchozího dopravce Aer Lingus.
In today´s fight schedule, there was written above all interesting Air Slovakia Boeing 737-200. All spotters which were present near the airport impatiently waited what would happen, because the weeks before, Air Slovakia flights had been cancelled several times. This time staff of Slovakian air company finally decided to pack OM-RAN off here to Brno. When landing, the aircraft passed to the end of runway and vacated via Alpha. On the west apron, there was situated Lockheed L188 Electra G-LOFD, which is now quite usual visitor of our airport when attending TNT regular flights from/to LGG. Understandably, planes on scheduled flights from Munich and Prague arrived too. I also took Czech air force PLZ W3 Sokol. In the evening, we could see BAe 146 of Hemus Air still in colors of previous carrier Aer Lingus.
Včerejším neúspěchem při snaze zachytit odlet Electry jsem se nenechal odradit a znovu jsem šel vsadit dvě hodiny svého času do loterie "Vyfotím-nevyfotím?". Dnes jsem ovšem litovat nemusel. Na krátkou návštěvu přiletěl krásný Jak-40 Czech air force, reg. 1257. Odlétal Embraer 120 Air Moldova ER-EMA s modavským prezidetem na palubě. Do Řecka pak Boeing spol. SkyEurope. Electru jsem sice nezachytil, ale při cestě zpět jsem přesně v ose dráhy mohl cvaknout Boeing 737-400 OK-WGY, který nade mnou přeletěl opravdu nízko. Zvukové efekty v úplavu byly opravdu excelentní:-).
I wasn´t discouraged after yesterday failure (when I endeavoured to take a photo of L188 Electra) at all and put two hours of my free time to lottery "Will I take it or not?" again. But today, I didn´t have to regret. Czech air force Yakolev Yak-40 arrived there for few minutes and then departed again. There was Air Moldova Embraer 120 ER-EMA with Moldavian president on board. Sky´s Boeing 737 took off with tourists to Greece. Otherwise, I didn´t take a picture of Electra, contrawise I could see CSA B734 OK-WGY landing to RWY 28 when being situated in runway axis. Noise effects were simply amazing:-).
Dnes jsem se rozhodl pro blskovou návštěvu letiště za účelem vyfocením dalšího příletu SkyEurope, tentokrát OM-SEG. Když jsem dorazil k bráně u RWY 28, zaregistroval sem, že dnes na letišti nestojí BAe 146 TNT Airways, ale cosi zvláštního. proro jsem trochu změnil svůj plán a šel se podívat k desítce. Ano, ten stroj byl Lockheed L188 Electra G-LOFD spol. Atlantic Airlines. Po příletu odpoledního Átra a odletu SkyEurope jsem se vydal zpět domů. Večer jsem u brány poblíž runway 28 (vybaven dokonce stativem) zahájil společně s kolegou strategické vykávání na odlet Electry. Nevyfotili jsme vůbec nic, ani stroj společnosti Hemus Air, který jaksi nepřiletěl. Electra odletěla po naložení mnoha a mnoha kontejnerů až ve 22:15.
Today, I went here only to photo another arrival of SkyEurope. When I got near the treshold of rwy 28, I took note of something extraordinary. There was Atlantic Airlines Lockheed L188 Electra instead of TNT BAe 146. I changed a little bit my plans and went to the treshold of rwy 10. This Electra bears registration G-LOFD. After touchdown of ATR 42 from Prague and SkyEurope departure, I went home. In the evening, I and my colleague started to hold out for departure of this aircraft (even I brought with me tripod). However we didn´t take any photo, not even of Hemus Air plane, which had to arrive at 09:00 p.m.. Electra took off after loading many and many containers at 10:15 p.m and headed to Vienna.
Jestli si říkáte, že musím být šílený, když nejdu fotit v sobotu, kdy tu máme tolik krásných charterových letů, ale v neděli, kdy toho letí mnohem méně, mám pro vás vysvětlení. V sobotu jsem totiž měl nějaké povinnosti mimo Brno, takže bohužel. Teď již k dnešnímu provozu. V užívání byla dráha 28, ale kvůli velmi slabému větru jsem si myslel, že přílet Ryanairu bude na rwy 10. Ovšem chyba lávky. Podle Murphyho zákonů to bylo samozřejmě naopak:-). Abych aspoň něco vyfotil, vydal jsem se v tom horku k bráně u prahu 28. Těsně před odletem Ryanairu přistál Boeing 737-400 Českých aerolinií. Tak schválně, jakou si myslte, že měl registraci? Ano, samozřejmě OK-YGA:-)). Ještě bych mohl dodat, že Ryan EI-CSR prováděl od spojky Echo backtrack kvůli nějaké převáděcí akci na východním apronu.
If you tell to yourself I must be mad when I didn´t go to the airport on Saturday when we had here too much nice charters, but on Sunday, when there were obviously less of them, I have an explication: the reason for which I did it like this was that on Saturaday, I had been out of Brno since I had some duties. And now to the point. RWY 28 was in use, but I decided to fit out near Herbst Aero, it means to the treshold of rwy 10 because I thought Ryanair Boeing would perform a touchdown here due to low wind force. What a pity when seeing Ryan landing on RWY 28! Murphy´s laws work indeed flawlessly! As I wanted to take some photos, I set off to the treshold of 28. Closely before Ryanair departure, Czech Airlines B734 landed, regstration was OK-YGA as usual. I should add that RYR performed the backtrack RWY 28 due to some identification parade on the east apron.
O dnešním podle mého názoru vcelku hustém provozu si můžete udělat dobrou představu prostě jen tím, že si prohlédnete obrázky.
You can make good perception about Wednesday afternoon traffic just by looking through my pictures.
Mým záměrem bylo vyfotit bulharský BAe 146-300. Ovšem na rozdíl od včerejška jsem se dnes vydal k prahu dráhy 10. Registrace byla stejná jako včera, LZ-HBE. Těsně před odletem přistálo ATR 42 OK-VFI ČSA. To jsem uvítal, protože tento typ přece jen tak často nefotím.
My today´s intention was to take a photo of Bulgarian BAe 146-300. However in contrast of yesterday, I fit out to the airport fence near treshold runway 10. Registration of this aircraft was the same as yesterday evening - LZ-HBE. just before take-off, we could see a touchdown of CSA ATR 42, reg. OK-VFI. I was pleased with this, because after all, I don´t take pictures of this turbo-prop aircraft as usual as Boeings or Airbuses.
Dnes jsem usoudil, že ten večerní odlet letadla společnosti SkyEurope sice nebyl špatný (jen pro připomínku - to bylo 1. června),ale přece jen by to chtělo ještě něco jiného. Proto jsem se po poledni vydal k prahu dráhy 28, abych vyfotil Boeing 737-500. Při cestě na toto místo jsem vcelku neočekávaně chytil ještě Boeing 737-400 OK-WGY společnosti ČSA. Přestože jsem fotografoval proti slunci, tak si myslím, že fotka není úplně nejhorší. Během mého čekání u brány odstartovl stroj Socata TBM-700C. Pak zmiňované letadlo SkyEurope OM-SEB a odebral jsem se zpět domů. večer jsem se pak ještě vypravil vyfotit BAe 146 bulharské společnosti Hemus Air LZ-HBE. Obrázky jsou pořízené ze severu, za večerního světla má letadlo zachycené z tohoto úhlu pěkně nasvícený trup. Jen ten plot...
Today, I came to a conclusion that evening departure of SkyEurope aircraft hadn´t been bad at all (just for reminder - it was 1st June), but I want to have a little bit different pictures in my database too. Therefore I got off to the gate near RWY 28 after dinner to photo Sky charter flight aiming to Greece island Kos. Unexpectedly, I catched CSA B737 OK-WGY when being headed to my spotting place. Although the photo was taken upsun, it isn´t the worst in my opinion. During my waiting near the gate Socata TBM-700C took off. I think, I´ve never seen this type before. Obviously, I add a couple of photos of Sky´s Boeing 737-500 OM-SEB. In the evening I compeled myself to go to see BAe 146-300 owned by Bulgarian carrier Hemus Air.
Podle letového řádu měly dnes odpoledne přiletět dva Boeingy 737 společnosti Travel Service. Po příchodu k plotu jsem zjistil, že první letadlo již odletělo, poněvadž dosedlo o hodinu dříve. Byl to Boeing 737-800 OK-TVQ, který již mám mockrát, takže zklamání nebylo veliké. Ale druhý stroj byl o to zajímavější, byl to totiž B737-500 Smart Wings. Pochopitelně také z Velké Británie dorazilo letadlo Ryanairu EI-DCB. Z fotografie příletu můžete poznat, že na TWY Alpha stále stojí IL76 Volga Dnepr. V průběhu mého pobytu zde se několikrát s parašutisty do vzduchu vydával L410 Turbolet OM-HLB. Pak jsme zachytili například Z37 Čmelák společnosti Geodis nebo třeba vzdušné závody, ve kterých nakonec zvítězila A330 Emirates a akrobatickou ukázku Su-31 OK-HXB. TNT bylo OO-TAS
According to flight schedule, this afternoon two Travel Service Boeings 737 should have arrived. In the sequel one of them was in colors of its subsidiary company Smart Wings. When I got to the airport fence, I was informed first aircraft had already departed. But I didn´t regret it, since the registration of B738 was OK-TVQ, I have it for three times. Plane of Czech low cost carrier Smart Wings was a lot more interesting. Understandably, I took touchdown of Ryanair B737-8AS EI-DCB. Apparently, Volga Dnepr IL76 was still sitionary on taxiway Alpha. During afternoon, Slovakian L410 of Seagle Air OM-HLB took three or four times off to airland the parachutists. I have also took Z37 Cmelak of cartographical company Geodis and acrobatic flight of Su-31 OK-HXB. TNT´s BAe had registration OO-TAS, but the photo isn´t too good due to shivering of air.
Přestože jsem měl v plánů zajít vyfotit jen Ryanair k prahu 28, mé představy se začaly rapidně měnit ve chvíli kdy jsem od brány u osmadvacítky uviděl ocasy dvou Iljušinů 76. Právě ve chvíli, kdy Boeing 737-8AS EI-DHO odlétal do Londýna, začalo pršet. I přesto jsem se vydal k prahu RWY 10 vyfotografovat tyto stroje. Chvílemi to sice vypadalo na bouřku, ale naštěstí k žádné průtrži mračen nedošlo. Po příchodu k bráně na druhém konci letiště zjišťuji, že jedním z letadel je dobře známý Il76 Volga-Dnepr RA-76445. Druhým kusem byl nepříliš častý návštěvník na zdejším letišti, stroj společnosti Tesis RA-76484. Pak ještě provedl průlet An-26 českých vzdušných sil. TNT bylo dnes OO-TAU.
Althougth I planned only to take photos of Ryanair´s departure by the gate near rwy 28, my program changed while I recognized shapes of two Illyushins 76 being situated on west apron and taxiway Alpha. Just at the moment of Ryanair departure, it started to rain. Neverthless I fit out to the treshold of runway 10 to take a pictures of these freighters. It looked that some storm was brewing. Luckily, anything like this didn´t happen. After coming near Herst Aero, I made an inquiry that one Il76 is already well-known aircraft of Volga-Dnepr airlines RA-7445. The other one was Ilyushin owned by Tesis (this cargo carrier is quite unusual visitor here), registration RA-76484,. Today´s TNT Airways BAe 146 bears reg. OO-TAU. We have also seen flyby of Czech air force Antonov An-26.
Dnešní přílet VC 10 z Velké Británie jsem prostě opomenout nemohl. Večer se udělalo krásně, což byl další důvod, proč si fotografování tohoto krásného stroje nenechat ujít. Kvalita snímků minulého přistání totiž byla do značné míry ovlivněna nepříznivými světelnými podmínkami. čekání před odletem si zkracujeme focením přeletů, kterých bylo opravdu požehnaně. B777 Eva Air, dále Boeing 747 u kteréhož se mi společnost nepoadřilo zjistit, Boeing 767 a zřejmě 757dma Thomsonfly , Airbus 330 Emirates a další. Registrace Vickerse RAF byla XR807
I can´t have left out today ´s arrival of Royal air force Vickers VC10. In the evening, it started to be sunny and hotter. It was another reason for which I didn´t forbear the touchdown of this amazing aircraft, since the quality of photos of preceding arrival to a great extent was influenced by poor light conditions. During the waiting for this, we passed the time taking photos of flightovers, which were very very often. B777 Eva air, Boeing 747 (air company is unknown for me:-( ), Boeing 767 and Thomsonfly 757 (may be?), Emirates A330 and others. Registration of Vickers was XR807.
Letový řád sliboval během tří hodin přílet pěti Boeingů 737, což je zajímavé a nutné vidět(nicméně v létě to bude lepší a všichni se na to těšíme:-)). Celou dobu foukal velmi silný severní vítr, což bylo nepříjemné jak pro nás, tak asi také pro cestující na palubě letadel. Jako první přiletěl Tunisair TS-IOK verze -600. To bylo ještě pěkně slunečno. Dalším kouskem byl B738 Ryanairu EI-DCW. V tuto chvíli se obloha zatáhla a už jsme začínali mrznout. Po něm opět přišel na řadu Boening 737 verze 800 společnosti Travel Service. Ten jsem stihl ještě i na odletu. Krátce za sebou pak dosedly stroje společnosti ČSA (verze 400) a Karthago Airlines (737-300). Poté jsme radši opustili stanoviště u Herbst Aero. Ještě je tu celkový pohled na letadla, na které se objevilo i TNTčko EC-GQO. Někdo zvídavý se možná schání po fotkách Ryanairu z odletu, ale ten kvůli jakýmsi potížím zůstal na letišti až do večera. Kolem půl deváté sem divertovala linka STN-BTS s technikem na palubě, který závadu odstranil a stroj odletěl.
Flight schedule for today promised us arrivals of five Boeings 737 during three hours, which is interesting and necessary to see (but in summer it will be yet better and we look forward to it :-)). All afternoon very strong wind blowed, which was unpleasant not only for us, but it might have been also for passengers on board. As the first Tunisair TS-IOK (version 600) landed. In this moment, it was quite sunny. The next one was B738 of Ryanair EI-DCW. Third was another Boeing 737-800 OK-TVF (Travel Service). This plane I catched up with take departing yet. Than CSA Boeing 737-400 OK-YGA and Karthago Airlines Boeing 737-300 TS-IED arrived in five minutes and we left our spotting place. I add one complex view to west and middle apron. You can recognize here BAe 146 with Spanish registration EC-GQO, which served regular cargo flight of TNT today. We didn´t photo departure of Ryanair sice it rested to the evening due to some technical fault. For this reason, at 20:30 arrived diverted flight STN-BTS with engineer on board who relieved the shortage and plane took off back to London/Stansted
Poprvé v letošním roce mělo přiletěl letadlo společnosti SkyEurope, což se prostě fotit musí. Po poradě s kolegou soudíme, že nejlépe bude, když na přílet přijdeme o chvíli dříve. Po devatenácté hodině se vydáváme z Tuřan k Herbstu (přílet je plánován na 19:50), jaké je však naše překvapení když si to slovenské letadlo přihasí o plných 35 minut dříve a na dráhu 28. Na západní stojánce postával Il-76, zřejmě opět spol. Volga-Dnepr a BAe 146 TNT EC-ELT . Po dvacíti minutách přistává Travel Service OK-TVF na dráhu 10 čímž jsme potěšeni. Po půl deváté se chystá s turisty do Řecka odletět TVS, jehož piloti si (k naší radosti) vybírají dráhu jedna nula. Ve 20:50 taktéž vykoná Boeing 737-500 OM-SEA SkyEurope. Jelikož už byla trošku tma, tak fotky nejsou nejlepší, ale zase jim to přidává na originalitě.
Today, first SkyEurope charter flight to Brno was planned so I must take photos of this. After short briefing with my spotter friend, we decided to go there approximately thirty minutes before. Few minutes after 19 o´clock we got in airport fence, but we were very surprised seeing Boeing 737-500 OM-SEA of SkyEurope landing 35 minutes before planned touchdown. On west apron, there were Ilyushin Il-76 of Volga-Dnepr Airlines again and TNT´s BAe 146, registration EC-ELT. B737 of Travel Service OK-TVF arrived after twenty minutes. We were all pleased they landed to RWY 10. In spite of usage of runway 28, both SkyEurope and TVS required departing from rwy one zero. These photos taken during the dawn are quite interesting (in my opinion), but you shouldn´t expect they´re first-rate.